måndag 5 september 2016

Dags för karp!

Här har det inte skrivits mycket den senaste tiden. Det har inte blivit mycket fiske under augusti månaden, då jag endast hade en ledig vecka. Nu är jag tillbaka på biblioteket och det känns skönt. Ute blåser det sydvästliga vindar och himlen är fylld av moln...perfekt karpförhållanden i mina ögon, men tyvärr hinner jag ej fiska, då jag måste jobba hel helgen. Men nästa vecka är det planerad att köra 2, eller kanske även 3 nätter efter höstkarp. Än är det mycket värme i luften och vattnet, men snart lär det bli lite kallare och då börjar fiskarna äta ordentligt. Det är nu och framåt man ska fiska karp och jag tittar just nu på 10-15kg höstboilies som ska köpas in. Hemma har jag fortfarande 10kg stinkare som ska köras ut, innan jag sedan byter till sötare smaker i kallare vatten.

Det har blivit 3 helnätter i Linnéasjön, med 7 fiskar de första två nätterna och ett blankpass under den tredje natten. Då skyllde jag på fel vindriktning, kall natt och stjärnklar himmel. Sådana förhållanden ogillar jag extremt och det är som sagt syd-väst eller syd-ost vindar som ska vara, gärna i samband med lite lätt regn, eller i alla fall tunga moln. Har man dessa vindar mot sig på swimmet, ja, då kan allt hända och allt för ofta händer det en hel del. Här följer några fina bilder från fisket i Linnéasjön.


Frukost jämte podden i härlig augustisol

Snart dags för ett morgonrun?

En liten fjällis 

Lunchdags, pasta och köttbullar :)

Jag hade lillan med under dagen, då frun jobbade i Nybro och tog mig sig Tempi på morgonen. På förmiddagen hälsade även farmor på.

Andra natten gav 4 fiskar, men tyvärr inga monster. Här en fin fjällkarp strax under 6 kg.

Sedan kom sista runnet vid 11 tiden och där fick jag gå och bada lite, var dock skönt i värmen :) Det blev en spegelkarp, också strax under 6 kg


Den tredje natten fiskade Tempi och jag tillsammans och det går riktigt bra med rätt grejer! Jag köpte 2 stora luftmadrasser som tillsammans blir en stor säng och en varm och skön sovsäck till henne. Detta var en kall natt med temperaturer runt 5 grader och hon sov lugnt och fint under hela natten! Just nu funderar jag över hur jag ska lägga upp fisket denna vecka och framförallt i vilken sjö! Å ena sidan vill jag gärna testa den nya sjön igen å andra sidan är jag lite rädd för att blanka där, speciellt om jag har Tempi med mig. Det är då lite roligare att köra i Linnéasjön igen, då det brukar hända mer där. Men större fiskar finns så klart i den andra sjön :)

Hur som helst så har jag idag kokat upp 10kg fodermajs och dessa, tillsammans med 1-2kg boilies och pellets ska förmäskas i morgon eller på onsdag. Sedan kör jag nog en första natt med dottern redan på onsdag och sedan 2 till från och med lördag, en med och en utan lillan. Vädret ser just nu riktigt lovande ut, med både västliga- och sydvästliga vindar och en del moln då och då. Nu gäller det bara att välja rätt vatten :)

/Braxmax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar