fredag 12 maj 2017

Hemma hos mäskdoktorn

Hej alla,

nu återstår enbart 2 sidor av min uppsats och det har även körts ett kort smygpass efter sena efterleksidar. Inga större fiskar, alla vägde runt 2 kilo, men det var sååå skönt att kuna drilla fisk igen efter nu 5 månaders paus. Hur det blir med våra nya jobb efter sommaren är än oklart, så vi kan tyvärr inte riktigt planera någonting...men lite fiske blir det i alla fall nu framöver och fram till augusti. Det ska fiskas björkna, sarv, braxen, sutare, ruda och karp. Boilies har jag så det räcker till karpen, men de andra arterna kräver också en hel del mat. Så jag tänkte berätta lite om mitt mäsk.

Jag gillar verkligen diverse färdigblandade mäskvarianter, men kan tycka att de dels är väldigt dyra och dels att frakten gör det hela ännu dyrare. Egentligen har man tillgång till allt om man har Granngården och en fiskodling i sin närhet! Resultatet är att man kan köpa mycket mer mäsk, spara ca 50% av kostnaderna och så kan man blanda sin egna lilla blandning, testa, experimentera och veta vad man egentligen har i baljan.

Sedan ett antal år tillbaka har jag baserat mitt mäsk på Granngårdens hönsfoder. Antingen köper man de lite grövre pelletsen, eller så kan man också köpa den malna varianten. Pelletsen blir riktigt geggiga när man blandar dem med vatten och har även lite fiskmjöl i sig, men jag föredrar ändå dem krossade, för att mäsket då blir aningen finare.



Basmixen kostar 180kr för 20kg. Under denna har vi årets nyhet; sojamjöl. För 240kr får man också 20kg. Saken med sojamjöl är att det förekommer i väldigt många beten och mäsksorter och det är extremt näringsrikt. En annan fördel är att det binder väl, och producerar fina moln i vattnet! Så för lite över 400kr har jag nu köpt hem 40kg mäsk, oslagbart! Dock så är denna blandning inte speciellt doftande och här kommer fiskodlingen in! Där kan man nämligen köpa sig en säck fiskpellets, 25kg för 500kr! 


Så, nu är vi uppe på strax över 900kr och 65kg mäsk :) Det får nog duga för detta år, jag vet ju som sagt inte ens om jag komemr använda mig av så mycket efter sommaren...Men med denna blandning har man inte bara sparat runt 1000kr, utan man har faktiskt också fått ihop ett väldigt näringsrikt, gott och väldoftande mäsk till i stort sätt alla specimenarter. Till större fiskar som karp, sutare och braxen kan man bara blanda alla tre som de är. Till småttingarna som mört, björkna eller ruda kan man enkelt ta fram köksmixern och mala sönder allt till ett superfint och supergott pulver. Vi får se om detta kommer leverera framöver!

Bon appetit!

/Braxmax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar