torsdag 8 mars 2018

Årets allra första pass


Ja, igår blev det av, äntligen. Vad man har längta till detta. Efter jobbet åkte jag ut till en av Kalmaråarna, köpte mig ett årskort, parkerade bilen och....fick gå genom 30cm djup snö över åkern. Väl framme vid ån...så är det is :) Året börjar bra, tänkte jag till mig själv.

Men det gjorde faktiskt ingenting. Att bara vara ute igen, att höra fåglarna, känna kylan, höra det strömmande vatten, det är livet! Jag kände mig riktigt bra och full av liv! En bit uppströms blev det sedan ett väldigt strömt parti och där gick det faktiskt att fiska en del. Jag körde väl en timme totalt, men än så länge är det allt för mycket is och vattentemperaturen är riktigt låg. Öringarna är då rätt så tröga och det tar några veckor till, innan de vaknar på riktigt. Men med årets snö, så kan det bli riktigt, riktigt bra flöde under våren. Detta gillar öringarna så klart.

Jag tänkte passa på att tipsa om mitt absoluta favoritdrag när det gäller öring. Jag vet att de allra flesta kör med Rapala wobblers efter öringar i åar. Jag föredrar dock spinnare, speciellt när det gäller grundare och väldigt strömmande åar. Dels så har man fördelen av extra mycket rörelse, dels så kan man köra hem spinnaren extremt långsamt mot strömmen, vilket kan vara fördelaktigt när det gäller trögare öringar som står nära botten. Längre fram, när vattentempen är högre, så kan man växla om till mindre storlekar, som har mindre motstånd, för att få in dem snabbare, då kan det vara riktigt bra för jagande öringar!

Jag har tagit mina största och flesta öringar på spinnare. En annan fördel är att man sparar en hel del pengar. För en Rapala wobbler som kostar rnt 80kr för man minst 4 grymma spinnare. Det svider inte heller lika mycket, om och när man väl fastnar med dem.

Både Jula och Biltema har helt ok varianter för en vettig peng! Det måste inte kosta en förmögenhet, satsa hellre på bra platser i ån och spinntekniken, det gör mycket skillnad!

Dessa 3 12grammare får man för 70kronor och förutom att de har reflexmönster, så påminner de även om dåtidens grymt effektiva tubflugor, som många körde med på 80 och 90-talet.

Skitfiske under vårens öringjakt!

/Braxmax



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar